Standarden gir en ramme for omfang og utførelse av nødvendig og hensiktsmessig dokumentasjon for utstyrsleveranser. Standarden kan anvendes for alle utstyrstyper, fra enkle standardprodukter til sammensatte utstyrsenheter. Standarden definerer hensiktsmessig dokumentasjon for de ulike faser av en leveranse og omfatter dokumentasjon for — å beskrive/vurdere et tilbud; — å prosjektere anlegget der utstyret skal inngå; — mottak, håndtering, preservering og installasjon; — oppstart, drift og vedlikehold; — å verifisere at leveransen er i henhold til spesifiserte krav. Standarden gir en overordnet beskrivelse av forskjellige typer dokumenter og en måte å gruppere disse på. Den beskriver hva som skal leveres i forskjellige faser av en leveranse. Videre detaljering forutsettes der det er hensiktsmessig. Standarden omhandler dokumentasjon som i stor utstrekning er basert på standarder og rutiner benyttet for dokumentasjon på papir, men beskriver også i noen utstrekning krav til dokumentasjon på andre medier.